Rejestrację rozpoczyna złożenie w urzędzie gminy dokumentów. Kierowca otrzymuje wówczas decyzję o tymczasowej rejestracji pojazdu, wraz z ważnym 30 dni pozwoleniem na korzystanie z niego i tablicami rejestracyjnymi, a następnie po potwierdzeniu przez urząd pochodzenia pojazdu otrzymuje decyzję o stałej rejestracji. Rejestracja odbywa się zgodnie z właściwością miejscową, która w przypadku osób fizycznych wynika z miejsca zameldowania właściciela samochodu.
Jeżeli auto zostało nabyte przez osobę prawną, o tym, w którym urzędzie należy zarejestrować pojazd, decyduje wynikający z Krajowego Rejestru Sądowego adres siedziby firmy. Jeżeli pojazd rejestruje spółka cywilna, to dokonuje się tego w urzędzie właściwym ze względu na miejsce zamieszkania wspólnika wymienionego na pierwszym miejscu w umowie spółki.
Aby pojazd zarejestrować, trzeba złożyć odpowiednie dokumenty. W przypadku, gdy jest to samochód kupiony od przedsiębiorcy, który go sprowadził, poza wnioskiem złożyć należy również: zaświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej w zakresie obrotu pojazdami firmy importującej i sprzedającej dany samochód; dowód własności pojazdu (np. faktura);dowód rejestracyjny lub kartę pojazdu, jeżeli samochód jest fabrycznie nowy i nie był wcześniej rejestrowany; zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego (samochody używane) albo wyciąg ze świadectwa homologacji lub decyzję zwalniającą pojazd z homologacji (samochody fabrycznie nowe);potwierdzenie zapłaty (nie dotyczy samochodów sprowadzonych spoza UE);dowód odprawy celnej (w przypadku samochodu kupionego poza UE). oraz dowód uiszczenia opłaty recyklingowej.